Tuesday, November 3

Strategi pengaruh

MENGGUNAKAN  STRATEGI  PENGARUH
Usahawan yang berjaya mempunyai kebolehan untuk menggunakan pengaruh yang ada di sekelilingnya. Usahawan menggunakan strategi  pengaruh untuk mendapat kepercayaan dan keyakinan serta menjalinkan hubungan yang rapat dengan semua pihak berkepentingan dengannya. Usahawan menggunakan strategi-strategi  pengaruh bagi mewujudkan kepintaran dan kecekapan rangkaian yang lebih luas. Usahawan akan sentiasa menggunakan strategi-strategi ini untuk mempengaruhi, memujuk, mengajak dan meyakinkan orang lain tanpa melakukan unsur penipuan terhadap mereka. Selain itu, usahawan juga menggunakan strategi pengaruh untuk mendapatkan hak pengedaran, memudahkan mendapat pinjaman serta mendapatkan kontrak-kontrak perniagaan mereka.
 Usahawan adalah pemimpin di dalam syarikatnya. Sebagai pemimpin, usahawan perlu mampu mempengaruhi pekerja-pekerja, dan industri yang diceburi supaya ia dapat mencapai matlamat perniagaannya. Terdapat lima asas pengaruh yang boleh digunakan;
·         
      i)    Pengaruh berdasarkan kuasa mutlak.
ii)    Pengaruh berdasarkan kuasa menghukum.
       iii)    Pengaruh berdasarkan kuasa memberi ganjaran.
     iv)   Pengaruh berdasarkan kuasa kepakaran.

        v)    Pengaruh berdasarkan kuasa memberi tauladan.

Usahawan perlu memiliki salah satu daripada sumber kuasa atau kombinasi sumber-sumber ini sebagai strategi pengaruhnya terhadap pelanggan, pekerja dan keseluruhan industri dan pasaran yang terlibat dengannya.
Contohnya, pengasas D’Herbs Healthy Sdn Bhd iaitu Datuk Aliff Syukri yang terkenal dengan taglinenya “terlajak laris” mempunyai ciri-ciri ini.
Beliau telah mengiklankan produk D'Herbs di majalah dan akhbar yang terlaris di Malaysia seperti Mingguan Wanita, Midi, Keluarga, Harmoni, Metro, di mana iklan tersebut telah disiarkan setiap minggu dan ianya memberi impak yang sangat besar kepada perniagaannya. Ia juga telah bersiaran di radio-radio Nasional dan mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Lebih membanggakan D'Herbs juga telah menaja program-program hebat seperti Akademi Fantasia, Bintang Mencari Bintang dan Dai’ Pendakwah Milenia 3 yang disiarkan di Astro dan TV3.

Melalui kepetahan mulutnya mempromosikan produk D’Herbs sejak diawal kemunculannya, kini jenama itu telah menjadi buah mulut orang ramai yang ingin mendapatkan produk beliau. Pengaruh media massa dan media sosial digunakan sebaiknya oleh beliau untuk menarik perhatian ramai pihak.