Lokus kawalan dalaman merupakan antara ciri-ciri
usahawan yang berjaya. Lokus kawalan dalaman bermaksud tahap kepercayaan
seseorang individu terhadap kebolehan dirinnya tanpa dipengaruhi oleh
faktor-faktor luaran. Bagi usahawan pula, mereka perlu mempunyai lokus kawalan
dalaman yang tinggi kerana ia akan memperlihatkan tahap keyakinan usahawan
terhadap kebolehan dirinya sendiri. Tahap lokus kawalan yang tinggi akan
membuatkan seseorang usahawan itu berasa yakin akan keputusan yang dibuatnya
dan merasakan bahawa keputusan tersebut merupakan keputusan yang terbaik dan
dapat memberi kebaikan kepada semua pihak. Usahawan yang mempunyai lokus
kawalan yang tinggi jugak merupakan seorang usahawan yang tidak mudah
dioengaruhi oleh faktor luaran seperti khabar angin atau berita yang tidak
sahih.
Antara usahawan yang mempunyai lokus kawalan dalaman
yang tinggi ialah Dato’ Aliff Syukri Kamarzaman. Beliau merupakan pengasas
produk kecantikan yang terkenal di Malaysia iaitu D’Herbs. Bermula dengan hanya 4 produk kini
D’Herbs sudah mempunyai lebih daripada
90 rangkaian produk kecantikan dan beroperasi di sebuah bangunan 4 tingkat.
Seperti usahawan yang lain, Dato’ Aliff
Syukri juga mempunyai masalah untuk mendapatkan modal. Permohonannya untuk mendapatkan pinjamn bank
telah ditolak. Namun semangatnya tidak pernah padam.Setelah
berfikir, akhirnya beliau cuba mendapatkan pinjaman dari rakan-rakan terdekat
dan para peserta yang pernah mengikuti bengkel kecantikan beliau. Alhamdulillah,
ikhtiar ini membuahkan hasil, dan menjadi titik permulaan kepada beliau
untuk peringkat yang lebih tinggi dalam
perniagaan. Dengan bermodalkan RM100,000 yang dikumpul dari pinjaman awal dan
duit terkumpul hasil perniagaan di pasar tani selama 2 tahun, sudah cukup membantu
Dato’ Syukri membina jenama sendiri.
Walaupun pernah dicaci oleh saudara-mara
kerana hanya berkelulusan SPM, namun Dato’ Aliff Syukri tidak pernah patah
semangat. Berpegang teguh dengan prinsip sikit-sikit, lama- lama jadi
bukit itulah yang menaikkan semangat
Dato’ Aliff Syukri untuk terus berusaha demi menggapai kejayaan . Lokus kawalan
yang tinggi dalam diri beliau inilah yang membuatkan beiau tidak terpengaruh
denngan kata- kata sindiran saudara-mara serta masyarakat terhadap dirinya. Ini
membuktikan bahawa beliau merupakan seorang usahawan yang cekal dan tidak
pernah berputus asa dengan apa yang terjadi.
RANGKAIAN
Rangkaian bemaksud
sesuatu yang berkaitan, bersambung – sambung, kumpulan dan sistem yang
berhubung antara satu sama lain. Menurut kamus pelajar edisi kedua, rangkaian
ialah sesuatu yang bersambung – sambung atau berangkai – rangkai, kumpulan
beberapa simbol atau angka yang menyatakan sesuatu jumlah dan satu sistem yang
saling bersambung dan berkomunikasi
antara satu sama lain.
Menurut Ivan Misner di
dalam karyanya iaitu The World’s Best Known Marketing Secret, rangkaian
merupakan proses pembangunan dengan menggunakan kenalan untuk mengembangkan
perniagaan , pengetahuan , pengaruh dan memperbanyakkan kerja- kerja amal
kepada masyarakat.
Antara usahawan
Malaysia yang menggunakan pengaruh kenalan untuk membangunkan perniagaannya
ialah Dato’ Siti Nuhaliza binti Tarudin. Dato’Siti Nurhaliza merupakan penyanyi
No. 1 Malaysia dan juga pengasas kepada produk kecantikan iaitu Simply Siti
(SS). Produk Simply Siti telah dilancarkan pada awal tahun 2010 dengan
memperkenalkan beberapa produk seperti minyak wangi, gincu bibir, krim BB dan
bermacam lagi.
Antara kenalan yang terbabit dalam membagunkan
perniagaan Dato’ Siti Nurhaliza ialah Datuk Sri Khalid Muhammad Jiwa iaitu
seorang ahli perniagaan yang berjaya di Malaysia dan merupakan suami kepada
Dato’ Siti Nurhaliza. Beliau memainkan peranan yang penting dalam usaha untuk
membina perniagaan isterinya. Beliau juga berperanan dalam menaikkan semula
semangat Dato’ Siti Nurhaliza untuk kembali dalam bidang perniagaan selepas
percubaan pertamannya melalui minuman CTea tidak berjaya.
Insan seterusnya yang memainkan peranan dalam
memperkenalkan Simply Siti ke mata masyarakat ialah Datuk Normaziah Sheikh
Mohammed. Beliau merupakan seorang ahli perniagaan yang terkenal dalam bidang
kecantikan dan kosmetik dengan menerajui beberapa buah syarikat seperti Euro
Mega Manufacturing, Mega Prestima Industries Sdn Bhd, Bellini Resources (M) Sdn
Bhd dan Dermilab Sdn Bhd. Mempromosikan produk Simply Siti merupakan satu tugas
yang mudah bagi beliau kerana beliau sudah lama berkecimpung dalam bidang ini.
Beliau juga telah dipilih sebagai Wanita Ikon 2007 yang telah di sampaikan oleh
Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.
Rumusannya, memiliki
kenalan yang berpengaruh dan berpengalaman dalam bidang perniagaan telah
memberi kesan positif kepada perniagan Dato’ Siti Nurhaliza. Ini membuktikan
bahawa beliau telah menggunakan kelebihan ini dengan sebaiknya.