Monday, November 2

Ciri-ciri usahawan berjaya

Usahawan yang berjaya perlulah mempunyai ciri-ciri dan profil diri yang unik,hebat serta mempunyai kopentasi keusahawanan iaitu kemampuan dan kemahiran diri untuk melaksanakan fungsi-fungsi keusahawanan dengan berkesan.Pengalaman dan pengetahuan yang dimiliki oleh usahawan memboehkan seseorang usahawan usahawan tersebut melihat,menganalisis dan merebut peluang-peluang perniagaan yang tidak dapat dilihat oleh orang lain.Sebagai contoh seorang usahawan automotif  yang berjaya iaitu  SOICHIRO HONDA.Semua usahawan mementingkan hasil yang baik tidak kira dari segi keuntungan,kepuasan diri terhadap kejayaan yang dicapai dan sebagainya.Begitu juga dengan pengasas HONDA,dengan berorientasikan hasil yang baik beliau telah menghasilkan banyak kereta honda yang berkualiti tinggi yang menjadi salah satu kereta kegemaran orang ramai di seluruh negara.Hal ini,dapat dibuktikan dengan peningkatan jualan setiap tahun.Pada tahun 2014 kereta honda telah menguasai pasaran sebanyak 13%.manakala,pada tahun 2015 disasarkan peningkatan kereta luar negara sebanayak 1-3 peratus.Dengan menggunakan teknologi tinggi,semua kereta honda telah menjadi pilihan masyarakat di seluruh dunia disebabkan teknologi terkini yang ada pada kereta honda tersebut.Antaranya ciri-ciri yang dimiliki oleh SOICHIRO HONDA untuk beliau memperolehi hasil yang baik ialah KERAJINAN,KOMITMEN,KEAZAMAN DAN KETABAHAN
Ciri-ciri kerajinan,komitmen,keazaman dan ketabahan merujuk kepada personaliti usahawan yang amat penting dalam pembangunan dan kejayaan seseorang usahawan.Begitu juga Pada setiap peringkat kitaran hayat perniagaan,usahawan amat memerlukan ciri-ciri di atas.Pada peringkat permulaan sesebuah perniagaan,usahawan amat memerlukan kerajinan,komitmen,keazaman dan ketabahan bagi menghadapi segala cabaran,rintangan,masalah dan kegagalan dalam memperkembangkan perniagaan.Pada peringkat penakatan(survival),usahawan memerlukan ciri ini bagi menghadapi segala kesulitan serta untuk mendapatkan kelebihan persaingan berbanding pesaing sedia ada.Pada peringkat(growth),usahawan memerlukan ciri-ciri ini untuk terus memperkembangkan perniagaannya ke peringkat antarabangsa bagi memperoleh keuntungan yang lebih lumayan di samping mendapat kelebihan persaingan dan memanjangkan kitaran hayat produknya.Sebagai contoh SOICHIRO HONDA telah mendapat kepercayaan di kalangan masyarakat disebabkan oleh Keluaran Honda mempunyai reputasi yang sangat tinggi di dalam pasaran kerana bahagian pemasangannya dan juga bentuk yang mudah diterima umum.Kereta honda mempunyai kedudukan konsisten yang sangat tinggi dari segi kualitinya mengikut laporan pengguna serta kumpulan-kumpulan pengguna bebas.Disebabkan oleh ciri-ciri yang baik yang dimiliki oleh SOICHIRO HONDA,maka terhasilah kereta honda yang sangat berkualiti yang menggunakan teknologi yang tinggi dan dapat memudahkan para pengguna.
MENITIKBERATKAN MUTU KERJA YANG TINGGI
Usahawan yang berjaya akan sentiasa menitikberatkan standard dan mutu kerja yang tinggi nilainya.Produk yang mempunyai standard dan mutu kerja yang tinggi nilainyaakan mendapat kelebihan persaingan berbanding persaingan sedia ada.Ini adalah kerana,pelanggan biasanya akan mengkaji dan membandingkan kualiti sesuatu produk sebelum mereka memilikinya.Melalui mutu yang tinggi,usahawan bukan sahaja dapat meyakinkan para pembeli dan pelanggan tetapi juga dapat memuaskan kehendak dan keperluan mereka.Ini secara tidak langsung,dapat meningkatkan prestasi sera imej perniagaan bagi usahawan.Sebagai contoh SOICHIRO HONDA telah menghasilkan kereta yang bertu tinggi dimana beliau telah menghasilkan teknologi penjimatan minyak yang sangat efisien.Disebabkan oleh teknologi penjimatan minyak tersebut Honda juga telah berada tahap yang paling tinggi dimana keberkesanan penjimatan minyak berbanding dengan kereta-kereta lain.Selain itu juga.kereta honda mempunyai nilai yang sangat tinggi ddimana kereta honda telah berada sama taraf dengan kereta-kereta mewah di automotif lain,berdasarkan laporan pengguna.