Dato’
Aliff Syukri Kamarzaman yang dilahirkan pada 03 April 1987 di Felda Kechau
,kuala lipis, Pahang. Kini beliau berusia 28 tahun dan di anugerah sebagai
pangakat dato.Beliau juga bapa kepada 3 orang anak dan mempuyai seorang isteri
iaitu DATIN NUR SHAHIDA MOHD RASHID.Antara latar belakang beliau ialah beliau
pada mulanya telah berpindah dan bersekolah di sekolah Kebangsaan Sg.Besar,Selangor
kemudian melanjutkan pengajian di Sekolah Menengah Telok Gadong Klang. Selepas
itu beliau telah belajar di Sekolah Pondok Pasir Tumbuh Kelantan. Selepas tamat
pengajian di sekolah pondok, beliau menyambung pelajaran di sekolah Integrasi
As-Syakirin, Shah Alam sehingga tingkatan 5 dan melanjutkan pelajaran ke Taylor
Collage.
Seterusnya,penglibatan beliau dalam
dunia perniagaan bertunas sejak kecil lagi. Bermula dengan berniaga secara
kecil-kecilan akhirnya membuahkan hasil yang lumayan kini. Hadir dalam keluarga
yang tidak mewah membuatkan beliau menghargai setiap sen yang dimiliki. Beliau
mula berniaga sejak berusia tujuh tahun lagi sewaktu tinggal bersama neneknya
di Sabak Bernam, Selangor. Semangatnya hadir untuk berniaga apabila melihat
rakan sekolahnya membawa wang saku lebih 50 sen manakala beliau hanya 20 sen.
Melihatkan di sekeliling rumah neneknya terdapat pokok mempelam dan jambu
tumbuh subur, beliau tanpa meminta pertolongan, memanjat pokok tersebut dan
hasilnya dijadikan jeruk untuk dijual di sekolah. Jika budak lain pergi ke sekolah hanya membawa satu beg
sekolah untuk mengisi buku, namun untuk beliau, pasti akan ada satu lagi beg
tambahan untuk memuatkan jeruk yang dihasilkannya untuk dijual pada harga
antara 10 hingga 20 sen. Perniagaan kecil-kecilan itu dilihat sangat berkesan
lantas memberi keyakinan kepada beliau untuk melakukannya hingga ke peringkat
sekolah menengah dengan menjual pelbagai jenis kerongsang dan juga tudung serta
barangan kosmetik.
Apabila habis
zaman persekolahan, beliau mula menjalankan perniagaan kecil-kecilan dari rumah
ke rumah menjual jamu dan pelbagai jenis produk kecantikan jenama terkenal. Bukan itu sahaja, pada waktu tengah hari pula,
beliau akan mengetuk pintu pejabat untuk menjual. Walaupun ada kalanya terasa
segan kerana pelanggan tidak mahu mendengar penjelasan yang diberikan, ianya
menjadi titik permulaan untuk beliau serius berniaga. Baginya, malu itu perkara
kedua. Prinsipnya mudah, bukan kerana modal kita berjaya tetapi usaha dan
kesungguhan paling penting. Selepas berhempas pulas berniaga dari rumah ke
rumah, bermodalkan wang simpanan yang dikumpul, beliau mula menyewa sebuah
kiosk di pusat beli-belah di Subang Jaya, Selangor.
Malahan,dengan bergelar suami dan bapa
pada usia muda serta tinggal di kota raya membuatkan beliau perlu mencari jalan
menambah pendapatan. Setiap hujung minggu, beliau akan membuat bengkel
kecantikan dan kesihatan di tempat-tempat kerja sama ada swasta mahupun
kerajaan. Sambil menyelam minum air, itulah yang beliau amalkan apabila beliau
turut menjual produk kecantikan dan kesihatan pada masa bengkel dijalankan.
Harga yang dikenakan juga tidaklah mahal, antara RM5 hingga RM10 sahaja.
Melalui bengkel yang dijalankan, beliau mampu menjana pendapatan sehingga
RM3000 sebulan. Selepas gigih menjual produk daripada pelbagai jenama, beliau
mula merasakan lebih baik beliau menjual produknya sendiri. Maka, beliau
mengambil langkah drastik untuk mengeluarkan produk ciptaan sendiri. Semua
simpanan yang ada, beliau gunakan sepenuhnya untuk menghasilkan produk
jenamanya sendiri.
Walaupun sedar risiko muflis itu ada,
namun selepas membuat kajian selama beberapa bulan, syarikatnya D’ Herbs
Healthy Sdn. Bhd. berjaya mengeluarkan gincu kolagen pertama di Malaysia.Pertubuhan
awal syarikat D’Herbs Marketing dimana syarikat ini ditubuhkan
pada September 2010,syarikat D’Herbs hanya beroperasi di lot kedai di tingkat 2
dengan seorang pekerja sahaja dan mempunyai 4 produk utama iaitu Bedak Asas,
Produk pelansingan, Minuman Kesihatan Wanita dan Lipstick Rawatan Bibir.Dan
kini syarikat ini telah mengorak langkah maju setapak kehadapan dengan
menghasilkan hampir 90 rangkaian produk baru dengan seramai 35 orang kakitangan
yang membantu melancarkan perjalanan syarikat.Bermula dengan hanya beroperasi
di tingkat 2 syarikat ini telah
berpindah di lot kedai bawah dan telah menyewa dua lot kedai bagi melancarkan
urusan perniagaan dan memudahkan semua rakan niaga berurusan.
Pada masa kini,D'Herbs telah menjadi
satu jenama yang semakin mendapat tempat di hati pengguna samada di Malaysia,
Singapura dan Brunei dan syarikat ini juga berazam untuk menjadi salah satu
jenama kosmetik yang terkenal di Malaysia serta negara-negara jiran dan
matlamat syarikat D’Herbs sehingga ke seluruh dunia.Syarikat D’Herbs juga
mempunyai misi dan visi serta objektif antaranya ialah
MISI SYARIKAT
Membantu golongan wanita dan
lelaki yang mengalami masalah kesihatan dalaman dan luaran untuk tampil dengan
lebih yakin dan bergaya. Disamping membantu mereka menjana pendapatan yang
lebih lumayan dengan menjual produk daripada D'Herbs
VISI SYARIKAT
Visi
Utama D'Herbs adalah untuk menjadi sebuah syarikat single level yang
mengeluarkan produk kecantikan dan kesihatan dengan konsep terbuka yang lebih
mudah dan ringkas sekaligus mempunyai sistem yang terbaik dari segi pengurusan,
keberkesanan, kualiti serta harga berpatutan yang mampu dimiliki oleh semua
golongan sekaligus dapat menjana pendapatan serta keuntungan bagi kedua – dua
pihak iaitu pengeluar dan peniaga.
OBJEKTIF
SYARIKAT
1. Membantu
masyarakat merawat wajah luaran dan dalaman.
2. Memberikan
perkhidmatan selepas jualan.
3. Mempunyai
konsep kedai yang kemas, menarik, bersih dan ceria.
4. Memberikan
produk yang terbaik untuk pelanggan untuk masa jangka panjang.
5. Mengedarkan
produk kosmetik, kesihatan dan kecantikan semua produk yang terdapat di pasaran
khususnya Malaysia dan menjadikan sebagai kedai semua dalam satu bagi
memudahkan pengguna (One Stop Center).
6. Membesar
menjadi sebuah syarikat sendirian berhad.
7. Menjadi
sebuah syarikat bumiputera yang berdaya saing dan kompetitif dalam perniagaan
yang sangat mencabar.
Selain itu,produk D’Herbs juga telah
banyak diiklankan di majalah dan akhbar yang
terlaris di Malaysia seperti Mingguan Wanita, Midi, Keluarga, Harmoni, Metro,
di mana iklan kami telah disiarkan setiap minggu dan ianya memberi impak yang
sangat besar kerana kami . Kami juga telah bersiaran di radio-radio Nasional
dan mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Lebih membanggakan D'Herbs juga
telah menaja program-program hebat seperti Akademi Fantasia dan Bintang Mencari
Bintang yang disiarkan di Astro dan TV3.Dengan menggunakan selebriti terkenal seperti Bienda dan Watie
Elite sebagai jurucakap produknya, menjadikan produknya menjadi tarikan
pelanggan bukan sahaja di Malaysia malah Singapura dan juga Brunei.
Bagi menarik perhatian orang ramai,pengasas produk
ini sendiri iaitu Dato’ Aliff sendiri selalu menggunakan taglinenya “terlajak
laris” bagi menarik orang ramai terhadap produknya.Istimewanya lagi mengenai
produk beliau adalah bahan-bahannya 100 peratus berasaskan herba dan juga murah
berbanding produk kesihatan lain di pasaran. Produk D’ Herbs boleh didapati
dengan harga serendah RM15 di setiap lokasi tumpuan ramai termasuk pasar malam,
pasar tani, farmasi, kedai jamu, dan pusat jualan D’ Herbs sendiri.Malahan,produk-produk D’Herbs dihasilkan
di kilangnya sendiri iaitu Aliff Herbs Manufacturing Sdn Bhd.
Maka dapatlah kita simpulkan
bahawasanya untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya ini bukanlah senang
tetapi memerlukan usaha yang kuat,berani menghadapi risiko dan yang paling
penting ialah tidak mudah putus asa.