Monday, November 2

Pemerhati

Pemerhati
Pada abad ke-21 ini, usahawan berhadapan dengan perubahan arus teknologi dan era globalisasi yang semakin pesat dan berkembang. Oleh hal demikian, ciri-ciri usahawan yang perlu ada dalam setiap usahawan perlu dimantap dan diperkuatkan lagi. Antara cirinya adalah usahawan perlu lebih berdaya saing dan membolehkan seseorang usahawan itu mendapat kelebihan persaingan berbanding dengan usahawan yang lain.
Ciri-ciri tersebut amat penting bagi usahawan pada masa kini kerana peratusan masyarakat di Malaysia pada masa kini semakin meningkat dan pelbagai usaha dilakukan hanya untuk memperoleh rezeki ibarat “kais pagi makan pagi, kais petang makan petang”.
Bagi merempuh cabaran tersebut, para usahawan pada masa kini perlu ada ciri terpenting dalam keusahawanan iaitu mempunyai penglihatan yang tajam, mempunyai kebijaksanaan di dalam mengambil peluang dan insiatif serta berpandangan jauh. Sebagai usahawan yang berpandangan jauh dan walaupun sekecil peluang yang ada dapat membawa keuntungan kepada organisasinya. Hal demikian kerana, walau sekecil-kecil peluang itu ia dapat membawa keuntungan dan memberi kita pengalaman dalam menyelesaikan masalah yang bakal timbul. Contohnya usahawan Malaysia yang pandai dalam mencari peluang dan mengaplikasikannya di dalam organisasi dan membawa keuntungan adalah Datuk Wira Dr Ameer Ali Mydin pengarah syarikat Mydin.
Kumpulan Mydin, antara kumpulan perniagaan runcit dan borong yang terbesar di Malaysia, dengan jualan tahunan mencecah RM 1.6 billion, bermula dengan sebuah kedai kecil di Kota Bharu pada tahun 1957. Mydin Mohamed bin Ghulam Hussein, 83 tahun adalah pengasasnya. En. Mydin berbekal dengan simpanan peribadi, tiada jalan pintas, tanpa tongkat atau bantuan kewangan dari kerajaan, mampu memulakan “empire” perniagaan hanya mulai dengan ruang kedai yang amat kecil. Beliau mampu mengusahakannya sehingga berjaya. Usahawan pada masa kini perlu mencontohi tokoh pada masa lampau bagaimana berjayanya seorang tokoh tersebut dengan pandai mengambil peluang yang ada.
Datuk Wira Dr Ameer Ali galak berusaha agar dikenali sebagai rangkaian pasaraya terhebat dengan mengadakan promosi-promosi serta iklan yang dapat menarik pelanggan untuk terus mengunjungi pasaraya Mydin. Beliau melihat dari pelbagai sudut terutamanya pemasaran bagi memajukan perniagaannya. Beliau melihat dari sudut umur, teknologi masa kini serta kekangan-kekangan yang dihadapi oleh masyarakat contohnya kejatuhan mata wang dan cukai barang dan perkhidmatan (GST) dengan mengurangkan harga. Dengan terus-menerus mengadakan iklan melalui media massa mahupun lampiran, masyarakat kini tertarik untuk mengunjungi ke Mydin dengan tersematnya di minda harga barangan yang murah dan berpatutan.
Mempunyai pandangan yang jauh dan pemikiran yang bersifat futuristik adalah salah satu faktor membolehkan Datuk Wira Dr Ameer berjaya sebagai seorang usahawan. Ini adalah kerana skop pemikirannya yang luas ke depan yang membolehkannya merancang strategi perniagaan dengan berkesan. Mydin amat terkenal dengan harga barangannya yang murah berbanding harga pasaran, namun dalam masa yang sama kualiti barang juga turut diberi perhatian. Ini amat membantu dalam menarik kepuasan dan kesetiaan pelanggan terutama yang ingin berjimat cermat.
Mydin kini mampu bersaing dengan persaing terdekatnya seperti Pasaraya Econsave, Tesco, Carefour dan lain-lain. Selain menjual barangan keperluan harian dan alat permainan di kedai kecilnya, Mydin kini yang diterajui oleh Datuk Wira Dr Ameer Ali telah mencapai tahap yang amat memuaskan dengan mempelbagaikan jenis produk jualannya. Antara rangkaian produk baharu iaitu peralatan elektrik, alat tulis, aksesori, pinggan mangkuk, pakaian dan lain-lain. Ini membuktikan bahawa pemikiran Encik Mydin adalah sentiasa maju kehadapan walaupun mempunyai modal yang terhad.